31 Temmuz 2012 Salı

Straw Dogs / Köpekler ( 1971 )



1971 tarihli Straw Dogs / Köpekler, genel olarak Peckinpah'ın önemli filmlerinden biri olarak görülse de sinema tarihinde hakettiği değeri tam olarak bulamamış bir klasik olarak adlandırılabilinir...

Amerika'daki şiddet olaylarından bıkan bir karı-koca, bir süre için İngiltere kısralına taşınırlar. Matematikçi olan adam, yaklaşık bir yıllık süre içerisinde burada çalışmalarını tamamlayacaktır. Ancak evlerini onarması için, o yöreden bir grup adamla anlaşmaları işleri tamamen değiştirecektir. Bu grubun içerisinde, kadının eski erkek arkadaşı da vardır...

Adam, şiddete karşı, son derece uysal bir şehir beyefendisi görüntüsünün altına gizlediği ciddi bir "korkaklık" taşımaktadır. Kadın da genel yargılar gereği, erkeğinin böylesine pasif olmasından rahatsızdır. Bu anlamda bir yandan kasabalı ve maço tavırlı erkek arkadaşını arzulamakta, diğer yandan ise bu adamlara kendilerine askıntı olma fırsatını vermekte ve kocasının kabuğunu kırarak, gerçek bir erkek olmasını beklemektedir. Peckinpah, tüm bu şiddet görüntüsünün altında aslında tam anlamıyla bir kadın-erkek ilişkisi filmi çeker . Derdi de daha çok genel "toplumsal kabuller" ile ilgilidir. Örneğin yukarıda da belirttiğim gibi adam şiddete tamamen karşı, liberal bir şehirli görüntüsü çizer. Eğitimli, aklıbaşında biri olarak şiddete karşı olduğu izlenimini uyandırır. Oysa ki aslında böylesi pasif davranmasının tek sebebi birileriyle kavga etmekten ya da daha genel anlamda şiddetten korkmasıdır. Kadın da bu genel kabullere uyarak, kocasının kültürlü, aklıbaşında, şiddete karşı biri olmasından memnun gibidir. Oysa ki bilinçaltı böyle söylememektedir. Kocasını, adamlara karşı kışkırtması ya da dışarıda çalışan bu adamlara karşı evin içinde çıplak, dışarıda sutyensiz dolaşması boşa değildir. Bilinçaltındaki "erkek" imajı, rasyonel olarak kabul ettiği ve kocası ile karşılık bulan erkek imajına uymamaktadır. Tabii bu bilinçaltındakiler de başka genel kabullerle ilgili olduğundan işler iyice karışmıştır...



Peckinpah'ın gerilimi sinsice arttırışı çok başarılıdır. Böylece finaldeki şiddet dolu kısımlara ön hazırlık tamamlanmış olur. Şiddet sahnelerini de abartısız ve gerçekçi kılmayı çok iyi başarır. Dustin Hoffman başta olmak üzere oyuncuların tamamına yakınından da çok iyi performanslar almayı başarır...

Şiddet sahneleri ve özellikle psikolojik açıdan yarattığı gerginlik nedeniyle hassas bünyeleri uyararak, henüz keşfetmemiş tüm sinemaseverlere haftanın klasik film tavsiyesi olarak sunmakta fayda görüyorum...

2 yorum:

  1. Gerçekten çok başarılı bir filmdir.

    YanıtlaSil
  2. bence erkek filmi burda kadin bir metafor sonucta hepsi pasif erkek gucu olanin akli yok akli olanin korkakligi var askim diyenin silah karsisinda pasifligi varburda akil ve guc dogru orantili olusa saldirmasi var sonucta dunyayi kadin yonetiyor

    YanıtlaSil