1 Nisan 2020 Çarşamba

2019'un En İyi Filmleri

   
      Öncelikle çok uzun aradan sonra bloğa yeni bir yazı yazabiliyorum. Umuyorum ki bundan sonra düzenli olarak yazabilirim. İçinden geçtiğimiz bu olağanüstü günlerde herkes evdeyken, bir türlü hazırlayamadığım 2019'un en iyileri yazısıyla bloğa geri dönmenin mantıklı olacağını düşündüm. Zira eğer eksikleriniz, izlemedikleriniz varsa tamamlamanın tam sırası...


        Listeyi hazırlarken yine her yıl olduğu gibi Türkiye vizyon tarihlerini baz aldım. Daha önce de belirttiğim gibi bu belki Türkiye'de belki biraz demode oldu. Zira bildiğimiz profesyonel eleştirmenler dışında bu yolu izleyen pek kalmadı. İnternette yazan çoğu kişi yapım tarihlerini baz alıyor. Ancak bu bana fazla iddialı geldiğinden o yolu izlememekte ısrar ediyorum. Zira ucu bucağı olmayan bir şekilde, 2019 yapım tarihli her filmi izlediğini kim iddia edebilir ki! Onun dışında yapım yılları zaman zaman filmin ülke dışına çıkış tarihi ile farklılıklar gösterip çelişki de doğurabiliyor. Ben bu konudaki eski tutumumdan vazgeçmedim ve yine Türkiye vizyon filmlerini dikkate aldım. Yalnız bir değişiklik yaptım ve Netflix  üzerinden piyasaya sunulan filmleri de değerlendirmeye aldım. Zira bu filmler artık ödül mevsiminin vazgeçilmezi konumuna geldiler ve onlarsız liste yapmak olmazdı. Eldeki verilere göre 2019 yılı içinde 147 yerli film ve 260 yabancı filmin Türkiye'de vizyon şansı bulduğu görülüyor. Bu filmler ve Netflix'te gösterime giren filmler içerisinden seçtiğim bana göre yılın en iyi 15 filmini aşağıda sıraladım. Bu tip listelerin subjektif listeler olduğunu, herşeyden önce listeyi hazırlayanın sinemaya bakışınıı yansıtan birer ayna olduğunu düşündüğümü bir kez daha hatırlatmak isterim. "Şu film niye yok, bu niye yukarıda, bu niye aşağıda" gibi soruları bu bağlamda çok da anlamlı bulmuyorum.

         İşte bana göre 2019'un en iyi 15 filmi :





   15.Dragged Across Concrete

Neden Listeye Aldım? : Uzun süresi ve klasik bir suç hikayesine sahip olmasına rağmen anlatısı, karakterlerini derinlemesine ele alıp sunuş şekli ve konudan bağımsız ufak ayrıntı ve karakterlerle hikayesini donatmayı başardığı için... Örneğin doğum izni sonrası bebeğini güçlükle arkada bırakıp işe başlayan ve ilk iş günündeki banka soygununda öldürülen anne karakterini kim unutabilir ki?






   14.Mirai

Neden Listeye Aldım? : Yenidoğan kardeşe duyulan kıskançlık gibi bir meseleyi ciddi ve derinlikli bir boyutla animasyona taşımayı başardığı ve hayal dünyasıyla birleştirip eşssiz bir şekle bürünmeyi başardığı için.  Ayrıca başı ve sonuyla gördüğümden beri unutmadığım Kun'un suda yolculuk yapıp daha sonra anne ve babasının çocukluğuyla karşılaştığı mükemmel sekans için...





   13.The Hummingbird Project

Neden Listeye Aldım? :  Kansas ve New Jersey borsalarını, geliştirdiği fiber optik  kablo hattıyla birbirine bağlama projesi için önüne çıkan engelleri aşmaya ve hızı 1 milisaniye arttırmaya çalışan Vincent'ın benzerine her zaman rastlamadığımız orjinallikteki hikayesi için. Sermayenin acımasız yüzünü ve ayrıca değişen düzene, hıza ve açgözlülüğe kendi dünyaları içinde direnmeye çalışan Amishleri hatırlattığı ve üzerine düşündürdüğü için...






   12.Once Upon A Time In Hollywood

Neden Listeye Aldım? :  Sharon Tate cinayetini tekrar hatırlattığı ve üzerine düşündürdüğü ayrıca gerçek bir olayı hayali bir düzlemde ele alıp etkileyici bir sonuca ulaşmayı başardığı için. Düşmüş eski western yıldızı ve dublörü rolünde iki büyük yıldız Di Caprio ve Pitt'i mükemmel performanslar alarak karşımıza getirdiği için...




   11.Avengers:Endgame

Neden Listeye Aldım? :   Seriye son noktayı muazzam bir şekilde koyduğu için. Aksiyon sahnelerinin yanında duygusallığı hikayenin merkezine yerleştirmeyi başardığı ve alışılanın dışında bir sonuca ulaşıp üzerine düşündürmeyi başardığı için...





   10.Capharnaum

Neden Listeye Aldım? :  Kendisini dünyaya getirdikleri için ailesinde davacı olan  Zain'in hikayesinde yönetmen Nadine Labaki'nin oyuncu yönetimi ve senaryosuyla kurduğu İtalyan Yeni Gerçekçilik akımını hatırlatan inanılmaz gerçeklik  hissi için. Azim ve kararlığını elden bırakmadan sonuna kadar mücadele eden Zain'in yürek burkan öyküsü ve finalde yüzündeki anlık gülümseme için...

   


   9.At Eternity's Gate

Neden Listeye Aldım? :  Van Gogh'un sanatına ve duruşuna bundan önceki uyarlamalardan daha fazla yaklaşmayı başardığı için. Van Gogh'un yalnızlığını, iletişimsizliğini ve doğaya(Tanrı'ya) sığınışını çok sessiz ama etkileyici şekilde anlatmayı başardığı için...




   8.Midsommar

Neden Listeye Aldım? :  Ayin (Hereditary)'den sonra gelen bu filmiyle yerini iyice kabul ettiren yaratıcı bir korku-gerilim yönetmeninin doğuşuna tanıklık etmek için. Ayrıca günışığında geçen ve fanatizme teslim oluşu anlatan tuhaf, eşsiz bir psikolojik gerilim sunmayı başardığı için...


   7.Joker

Neden Listeye Aldım? :  Dünyanın gittiği nokta üzerine düşünmek için. Uyum sağlamak için elinden geleni yapan, ama toplumun fırlatıp bir kenara attığı bir karakterin dönüşümüne tanıklık etmek için ve tabii yılın en iyi oyuncu performanslarından birini önümüze sunduğu için...





   6.The Favourite

Neden Listeye Aldım? :  Tarihsel gerçekleri çok umursamayan bir hikaye kurgulayan Yorgos Lanthimos'un yönetmenliğinde zirveye ulaştığı anlatısı için. İktidar gücü ve saray üzerine söyledikleri için. Ayrıca diğer filmlerinden uzak olmayacak şekilde önümüze getirdiği hastalıklı karakterlerin düşündürdükleri ve ayrıca mükemmel oyuncu performansları için...






   5.Shoplifters

Neden Listeye Aldım? :   "Aile olabilmek için kan bağına gerek var mı?" sorusunu ortaya attığı ve derinlikli şekilde her yönüyle ele alıp cevaplamayı başardığı için. Koreeda'nın sona sakladığı duygusallıkla finalde bizi bir kez daha çarpıp yerle bir edişi için...


   4.The Irishman

Neden Listeye Aldım? : Hikayenin ana düzleminden çok bağımsız gibi görünse de özellikle son noktada yaşlanma ve yaşlılık hali üzerine söyledikleri ve düşündürdükleri için. Özellikle ortada bir yerlerden sonra uçuşa geçen ve uzun süresine rağmen izleyeni bir daha da elinden düşürmeyen inanılmaz sinema duygusu için ve tabii ki Scorsese için...

  


   3.Parasite

Neden Listeye Aldım? :  Ödül mevsiminde yarattığı beklenmedik hengameden bağımsız olarak  önümüze inanılmaz bir sinema duygusu ve baştan sona bir saniye bile kopmadan izlenen bir iş koyduğu için. Sınıf ayrımını Bong Joon-Ho'ya has eğlenceli, gizemli ve sürükleyici bir dille anlatmayı başardığı için...





   2.So Long, My Son

Neden Listeye Aldım? :  Çin'de yıllarca uygulanan tek çocuk politikasının hazin sonuçlarını mükemmel bir şekilde anlattığı için. İçindeki ağır trajik olaylara rağmen sakinliğini kaybetmeyen bir anlatı tutturmayı başardığı ve seyircinin duygularını kontrol eden, gözyaşı bombardımanı etkisi yaratmaya çalışan bir anlatıdansa bu şekilde çok daha etkileyici olunabileceğini bir kez daha hatırlattığı için. Ayrıca Çin'in tarihsel süreçte yaşadığı siyasi, ekonomik ve toplumsal dönüşümü çok iyi anlattığı ve "gösterdiği" için...


   1.Burning

Neden Listeye Aldım? :  Sakin, düz bir şekilde akıp hiç kasmadan kendi kendine yolunu bulup derinleşiyor havası veren eşsiz anlatımı için. Saplantı ve şüphenin sınırları hakkında düşündürdüğü için. Hae-Mi'nin gün batımında dans ettiği üç karakterin bir araya geldiği o eşsiz sahne için...

0 yorum:

Yorum Gönder