Yeşim Ustaoğlu'nun yönettiği Araf malum, sezonun beklenen yapımlarından biri idi. Ustaoğlu'nun filmi, dev bir benzin istasyonunda çalışan iki gencin öyküsünü merkeze alıyor...
Ustaoğlu, özellikle filmin ilk yarısında mükemmele yakın bir atmosfer kuruyor ve son derece gerçekçi gözlem ve tespitlerle önümüze geliyor. Alt sınıftan gelen bu gençler, taşradan kendilerini bir an önce kurtarmak niyetindeler. Gençlerden Zehra'nın gözü sürekli "yol"da. Günün birinde o yoldan çıkıp gelen kamyon şoförü Mahur, onun için bir kaçışın temsili gibi. Orada çaycılık yapan ve Zehra'ya aşık olan Olgun da buradan sıyrılıp gitme ümidiyle bekliyor. Acun'un TV şovu onun kaçıp gitme hayallerinin yansımalarından biri gibi. Kaçıp gitmek, belki sevdiği kızla evlenmek ve çocuğuyla babasının kendisiyle kurduğundan farklı bir ilişki kurmak istiyor belli ki... Belirttiğim gibi ilk yarıda tüm tespitler yerli yerinde. Arafta kalmışlığın ruh hali de mükemmel şekilde perdeye yansıyor. Ancak bence ikinci yarıdan itibaren bir noktadan sonra öykü sarkmaya ve klişeleşmeye başlıyor. Hiç konuşmayan Mahur karakteri bir cinsel obje gibi kullanılıyor adeta. Ama bence hiç konuşmaması senaryoda ciddi bir boşluk yaratıyor. Olaylardan sonra da çekip gitmesi ve bir daha hiç ortada görünmemesi, her ne kadar Ustaoğlu uzak durmaya çalışsa da, Mahur'u genç kızın masumiyetinden yararlanan ve sonra terkedip giden erkek pozisyonuna sokuyor. Bu da Yeşilçam'dan beri onlarca örneğini izlediğimiz bir öykü formatına denk geliyor. Her ne kadar Ustaoğlu duygusal iniş-çıkışlardan uzak durup sade bir anlatımla bu klişeyi biraz farklılaştırsa da öykü sıradanlıktan kurtulamıyor. Finalden önce olay akışında atlama yaparak, Zehra ile ailesi arasında geçenleri göstermemesi de finalde izleyici için gereksiz bir kafa karışıklığı yaratıyor ve olmamışlık hissi uyandırıyor. Belli ki Ustaoğlu filmin sadeliğine zarar vereceğini düşünüp, bazı olayları göstermemeyi seçmiş ama kağıt üzerindeki bu plan maalesef işlememiş ve film daha da klişe hale gelmiş...
Filmin Notu: 3 / 5
0 yorum:
Yorum Gönder